Dag 2 i Northern Territory

Så, då fortsätter berättelsen. I slutet av dag 1 hade vår guide sagt att vi ska upp vid kvart i 5 och klockan 6 måste alla vara på bussen för att åka till soluppgången vid Uluru, och om vi tar längre tid på oss så kommer dag tvås guidade promenad i Valley of the Winds vid Kata Tjuta att bli kortare. Tjejerna från Sydney (som hade full face makeup under HELA resan ute i öknen) sa att de tar nog lite längre på sig och undare om vi kunde gå upp 15 minuter tidigare, men det ville inte guiden gå med på då han var morgontrött och inte ville bli väckt tidigare. Så när vi ÄNTLIGEN blev väckta (vi var nog redan vakna allihopa) efter denna horribla natt så hade vi 15 minuter på oss att rulla ihop våra swags, borsta tänder och toa paus vid badrummen som låg en bit bort, byta eventuella lager kläder och komma på bussen. Vi kom iväg en kvart sent och tjejerna från Sydney sminkade sig på bussen innan soluppgången i sina små fickspeglar... tänk vad jobbigt det måste vara att bry sig så mycket om sitt utseende att man inte ens kan gå utan smink på tur i öknen. Men jag antar att när man ska sätta precis hela resan på snapchat och de enda pauser man tar från att ta selfies och gruppbilder går till att klaga, då måste man väl vara fin.. eller?
Anyway, vi såg soluppgången, och det var jättekallt och vindigt. Sen åkte vi till en utsiktsplats för att se över Kata Tjuta som är en annan samling sandstenar och man kunde se Uluru borta i horisonten. Sen kom vi då till dagens drama. Då vi skulle gå guidad tur i Valley of the Winds. Eftersom vi kommit iväg sent och en tjej bara hade bokat 24-tammars tur och skulle flyga ut igen från Ulurus flygplats den dagen så sa guiden att vi inte hann, så istället för att gå runt dessa massiva stenar så fick vi bara gå igenom en liten dal mellan två av stenarna som ledde till en utsiktsplats utan utsikt och sen gå tillbaka. Det var så väldigt vindigt, och guiden gick inte ens med oss. Det tog 20 minuter att gå åt ena hållet i motvind och vår guide hade sagt att "ta er tid, ni har en timme och 45 minuter sen kommer jag och hämtar upp er här igen". Så vi stannade där borta ett tag, det var i alla fall lä... men det fanns inte mycket att titta på, så vi gick tillbaka. Guiden hade åkt iväg någonstans med bussen och vi var alla tillbaka 40 minuter tidigare än han sagt till oss, så 40 minuter stod vi 16 pers i vinden och väntade... Och allt detta var ju då vårt fel eftersom vi inte kommit iväg i tid, men när man säger att vi kommer gå en kortare väg trodde ingen att vi inte skulle gå alls. Och sen att alla var tvugna att åka med den enda tjejen som skulle flyga ut var ju lite dumt också, för hade vi inte haft henne på turen så hade vi inte haft någon stress och vi hade kunnat gå varvet runt. Så det var lite surt, det kändes som att vi missade någonting, nu var de där stenarna fortfarande ganska imponerande att titta på, men vi hade ju betalat för den turen och även tjejen som hade 24-timmarsturen hade den på sitt schema, så det känns ju som att det ska hinnas med. Speciellt som tjejerna sa att de nog inte kunde bli klara på en kvart men ingen fick sätta ett tidigare larm för att guiden inte ville bli väckt? Nej där tabbade de sig lite, det hade kunnats sköta snyggare.
Så efter våra 40 minuters väntan kom vår guide tillbaka med bussen, vi körde tjejen till flygplatsen och sen hade vi 6 timmars resa till Kings Creek Station där vi skulle sova andra natten. Jag sov mest hela tiden för att ta igen för nattens dåliga sömn, vi stannade för lunch, sen för att titta på en saltsjö en bit bort och sen för att samla träd till nattens eld. Fascinerande hur röd sanden är. Men det kallas väl The red centre av en anledning. Här någonstans tappade vi telefonmottagning och Syndeygänget var utom sig, man kunde inte snapchatta längre! Och vi skulle inte få tillbaka mottagning förrän i Alice Springs. De hsde också fått nog av att sova på marken så de betalade dyra pengar för att få två stugor med två sängar i varje (för 6 personer) på nästa campingplats. Jag klagade inte, det var tystare på kvällen. Vi hade en trevlig kväll på Kings Creek Station, satt vid elden och pratade med våra nya vänner, åt god chili corn carne... sen fuskade jag och Kieran lite och snodde åt oss två sovsäckar var när det var dags att sova och stoppade den ena i den andra. MYCKET bättre! Så med denna natt två lager byxor, samma lager på överkroppen som tidigare och ytterligare en sovsäck så var det faktiskt inte så illa, jag sov väldigt mycket bättre. Sen hade jag sovit så mycket på bussen så jag var inte så trött, men det är en annan femma.

Så där har vi dag 2, det kändes som att det var mest en transportsträcka då det faktiskt var 6 timmar busstur, men lite besviken att vi missade Valley of the winds för att vi hade en morgontrött guide, han kommer nog få en hel del klagomål från olika håll... nu var det så väldigt blåsigt den dagen så det hade nog varit jättekallt, men ändå! Dag tre blir bättre, jag lovar!
Vi försöker att se ut som att vi inte fryser ihjäl och helst ahde velat springa in i bussen igen
"Utsiktsplats" där vi sökte lä i en kvart eller så. Fortfarande jättekallt.