Dag 1 i Northern Territory

Nu är vi tillbaka!
Vi har haft en bra (men kall) resa. Vi var uppe vid 5 i torsdags och flög från Brisbane till Sydney vid halv 8. Sen skulle vi flyga från Sydney till Ulurus flygplats. Flyget var en timme försenat, vilket var lite stressigt då turen vi skulle med på skulle hämta upp oss 20-40 minuter efter att vi skulle landa egentligen. Inget drama dock, vi kom iväg, det var två andra tjejer som kom in samtidigt så vi blev upphämtade och åkte till Uluru där 14 andra väntade på oss som antingen landat i Alice Springs eller kommit in till Uluru dagen innan. De hade en chans att gå runt i Cultural Centre ett tag medan de väntade på oss, så vi hämtade upp dem där och fick sen gå runt den där stenen som alla pratar om. 
Väldigt imponerande måste jag säga, stenen var mycket större än vad jag hade förväntat mig. Vi fick gå i vår egen takt och sen när vi gått runt så samlade guiden ihop oss och pratade lite om stenen, om den aboriginska kulturen och gruppen som äger landet. Om den australienska regeringen som tog landet från dem och hur de sen fick tillbaka landet på vissa vilkor. En var att turisterna fortfarande måste få gå upp på stenen om de vill, trots att det är helig mark för aboriginerna och respektlöst för urbefolkningen. Nu ska "the walk" troligtvis stängas ändå efter 2020. Det kommer bli tidigare om mindre än 20% av turisterna bestiger stenen, ELLER om ännu en till person dör. Går man på tur får man inte gå upp ändå, och när vi var där var det stängt ändå då det var för vindigt. 
Efter det åkte vi för att se solnedgången, stenen skiner väldigt vackert när solen går ner, fascinerande hur den ändrar färg så snabbt beroende på ljuset. Vi hade middag där i mörkret innan vi åkte till vår campingplats. Det hade varit okej väder hela dagen, solen sken så jeans och t-shirt i solen med en tjocktröja i skuggan var perfekt. Men när solen försvinner så blir det kallt. Vi skulle sova utomhus i sovsäckar och en "swag". Senast jag sov i en swag var när vi sov ute på båten på revet med mamma och pappa. Då var det ett enmanstält i princip. Jag lärde mig att det är en "sommar swag" så man kan få en bris i sommarvärmen. Nu hade vi "Vinter swags" som i princip är en extra sovsäck i tältmaterial som man stoppar sovsäcken i. Vi hade en eld i mitten men den var högre upp än våra sovsäckar och den dog ganska snabbt. Med ett lager byxor, strumpor, tre tröjor och en jacka + en sovsäck som ska vara för ner till -10 grader (vilket jag absolut inte tror på), är det nog få nätter jag sovit värre. 2 grader, snorkallt, hård mark... och vi hade ett gäng med 6 tjejer från Sydney som var på tjejresa som var uppe och väsnades när alla andra ville sova. Men jag tror nog jag var vaken mer än vad jag sov den natten, och det är ju roligt när man ska upp kvart i 5 på morgonen. Det var dag 1, vi ska äta middag nu och detta blir en ganska lång reseberättelse så det får fortsätta imorgon! Dag 1 var i alla fall en bra dag tills natten kom, resten och bilder kommer senare. Godnatt godnatt!
 

Kommentera inlägget här :