Sydney!

Nu är jag hemma igen! Vi kom tillbaka igår kväll, så har hunnit kolla igenom alla bilder (inte så fruktansvärt många faktisk, bara en 250-300) och så.
Vi åkte ju ner till Brisbane söndag kväll och stannade hos Kierans syster och henns fästman. Planet gick 7 måndag morgon, men när vi kom till flygplatsen hade Kierans föräldrar bokat sina flygbiljetter för fel dag (söndag, dagen innan), så bara jag och Kieran kom iväg i tid. Jag hade bokat våra biletter, så hade blivit förvånad om det va fel. Det fixade sig i alla fall, så vi kom till Sydney 8:30, va vid hotellet strax innan 10, så vi hann gå ut på upptäcktsfärd innan Kierans föräldrar kom fram vid 3. Vi kom tillbaka från vår promenad precis när Malcolm och Sandy kom till hotellet.
På vår promenad gick vi runt i Darling Harbour, vi bodde på andra sidan en liten bro därifrån.
Där va en väldigt fancy båt med kristallkronor och grejer innuti!

Vi strosade runt och kom till en observatioriepark. De har ett observatorium men vi gick bara runt i parken, där fanns massa gamla människor som målade. Man kunde se Sydney Harbour Bridge och hade fin utsikt över västra Sydney
Vidare därifrån gick vi genom The rocks och hade lunch, väldigt trevligt område, och så vidare till Circular Quay, Sydney Harbour. Kikade på operahuset som, fun fact: är en cirkel om man tar alla segment och monterar om dem, det var demonstrerat av den danske arkitekten som designade alltihopa genom att ta en apelsin och skära upp skalet och montera det som den nuvarande designen. Och plattorna på taket är importerade från Sverige. Vi gick inte in, bara runt. Vidare därifrån promenerade vi bort till Royal Botanic Gardens och gick runt där, mycket fint det också! Därinne finns det gamla regeringshuset, där ville vi gå in med det va nåt på gång därinne så det va stängt.

Glömde ju såklart att ta med bra promenadskor, så knallade runt i converse... Fötter ben och rygg mådde inte jättebra, så vi kom tillbaka till hotellet och vilade fram till middag, så vi hade en rätt produktiv första dag!

Dag 2 tog vi en färja ut till Manly, där har de fina stränder och caféer och det är inte lika mycket folk och stressigt som inne i city. Det tar ungefär 30 minuter med färjan och man får en fin utsikt över hamnen. Jag trivs inne i stan, Kieran trivdes bättre där det var lugnare.

Det här var ett gammalt fängelse där man placerade fångar för att svälta ihjäl, nu är det en 5-stjärnig restaurang där man för $1000 (ca 6000kr) kan få äta middag på nyårsafton och se fyrverkerierna. Kan vara värt en gång i livet?
Vi skulle upp på Sydney Harbour Bridge och skulle va där vid 5, så vi spenderade en stund i stan och gick tillbaka hem för att lämna prylar och byta om, och så va det dags att gå till huset där det va samling för bro-klättring. Vi har gått jättemycket... Det va massa förberedelser, klättra upp på bron och ner va ungefär två och en halv timme. Synd att man inte får ta med kamera upp... Jag är ju inte jätteförtjust i höjder och bron är 134 meter hög. Vägen upp på bron va läskigast, då kan man se ner och se hur högt upp man är, det är fyra trappor/stegar upp mellan två tåg, men sen när man väl va uppe på bron va det inte så farligt. Då går man på 3 meter bred stål och kan bara se utsikten. Det var helt klart värt att göra! Fick intressant fakta om omgivningen och om bron. Den tog 9 år att bygga och under de 9 åren och alla människor som jobbade på den, var det "bara" 16 som dog, varav 3 föll av. När bron började byggas fanns det 5 bilar i Norra Sydney. Så bron byggdes för 5 bilar med 6 körfält, tågspår och gång- och cykelväg!

Dag 3 skulle vi upp i sydney tower eye. Dubbelt så hög som bron, på 268 meter och Sydneys högsta byggnad, åkte vi upp till observation deck där man kan titta ut över Sydney. Vi skulle ännu något högre upp dock för vi skulle ut och gå utanför bygganden. Här är tornet. Vi va uppe och nuddade röda skylten!
De har två glasdäck som man står på och hon bad oss hoppa för att testa styrkan. Hon tog foton innan vi va beredda och tyckte bara jag kunde visa exakt hur vi kände för att hoppa på glaset 200m upp i luften
Det var roligt i alla fall, vi fick guidad tur runt hela grejen och fakta om öst, norr, väst och söder och det var en väldigt fin dag så man ser jättelångt! Inte heller där fick man ta med kamera, bara upp till observation deck.

Därifrån va det Hyde Park, Hyde park barracks, där placerades förbrytare från UK och Irland för att jobba, de byggde upp stora delar av Sydney. Det har även varit ett hem för kvinnor som kom ensamma från storbittannien, och så har det varit court and government's office. Det var intressant att se faktiskt. Vi tittade på en memorial byggnad för fallna australienska soldater i första världskriget också, de har en eld som alltid brinner och taket är fyllt av guldstjärnor

På väg hem stannade vi till på Guylian Chocolate Bar, det kan jag rekomendera!

Gick ut för middag, torsdag var det dags att åka hem. Vi hade fantastiskt väder under hela resan, så började det storma en timma innan vårt flyg skulle gå, så vi blev något försenade. Vi hade middag med Kierans familj i Brisbane, och så åkte vi hem till vårt. Hade en jättebra resa!