Hipp hipp hurra

Det blev skola idag också. Eller skola och skola, ännu mer orientation! Fått träffa lärare, fått rundtur på campus, se min klass osv. Medan fitness-studenterna är ca hälften svenskar är jag både ensam svensk och ensam tjej i min klass. Men den hade jag nästan räknat med. Vår kvinnliga huvudlärare blev alldeles till sig över att ha en tjej i klassen. Vi är tydligen inte så vanliga.
 
Lite bakgrundsinformation om det Australienska systemet, så att ni hänger med på vad jag säger och varför jag just nu är väldigt irriterad på skolan.
Det finns 4 certificate man kan läsa, I, II, III, IV, det var väll rätt lätt. Nivån efter det heter Diploma och efter den kommer Advanced diploma. Sedan kommer alla långa utbildningar som Bachelor osv. Alla certificate räknas i Sverige som gymnasienivå (Ja jag vet inte), medan diploma och högre är eftergymnasiala. De internationella studenterna skulle den här terminen läsa Certificate IV, där man lär sig alla program och grunderna och så, och sedan Diploma nästa termin. Jag tänker inte dra hela mitt bråk med CSN för det är långt och gör mig bara arg, men jag fick i alla fall varken bidrag eller lån för denna termin för att jag är under 20 och Certificate räknas som gymnasienivå, så jag får pengar först nästa termin. 
MEN! Tydligen har de ändrat för länge sedan och skulle meddela oss (Vilket de inte gjort, inte hört ett ord, inte fått några papper, inget) så vi läser Diploma direkt den här terminen och Advanced Diploma nästa. Hon kommer ändå gå igenom grunderna för alla program och så, för jag kan ju inte ett piss, men det kommer troligen gå fortare i studietakt, större projekt och jag får en högre utbilding på kortare tid. Detta innebär ju också att om jag hade meddelats detta och fått papper på att det är så, så hade jag sluppit hela csn processen, så jag ska visst kunna få pengar för i år, så mer pappersarbete för mig... yay... nay...
 
Anyways, det verkar vara en trevlig bunt jag går med, men håller mig nog ändå till svenskarna jag hittade igår. Var borta till Plaza efter "skolan" och shoppade lite nödvändigheter som hårdisk, block, pennor och sånt kul. Btw, börjar tydligen inte förrän den tionde, så har en hel vecka till ledigt, medan resten går i skolan nästa vecka... Woooo...

Kommentera inlägget här :